fbpx

אנשי חינוך מספרים

דברים שכתבה ד”ר לבנה ליבי מילון, מנהלת ביה”ס מופת יער, רמות אלון על תוכנית “המורה כמגדלור” 

בית הספר מופת יער רמות אלון שם לו למטרה לבסס את מקומו של המורה במרכז העשייה המגדלת של התלמיד בבית הספר. השיטה עוסקת באחריות וביכולת של המחנכים לתת כיוון מכבד ומגדל לתלמידים שלהם, לשם כך בית הספר בחר לקחת בשנת הלימודים תש”פ את התכנית “המורה כמגדלור” בשיטת אייכה.

התכנית הבית ספרית “המורה כמגדלור”  מתקיימת בכמה ערוצים:

א. ליווי צוות ניהול  ב. השתלמות בית ספרית לכלל הצוות ג. ליווי פרטני

א. ליווי צוות הניהול נעשה מספר שבועות טרם המנחה פוגשת את כלל הצוות  בהשתלמות הבית ספרית. בפגישות הללו המנחה מקיימת מערך לימוד והקנייה של עקרונות השיטה וחושפת את הכלים המרכזיים אשר על פיהם נקרום שפה מגדלת אחידה.

ב.  עם תום מפגשי הליווי עם צוות הניהול של בית הספר, מתחיל שלב ההדרכה של כלל צוות בית הספר – השתלמות בית ספרית, שלב בו מתעצם תפקידם של המורים כמובילים ומנהיגים בשדה החינוך, המורים רוכשים שפה המאפשרת להם, מצד אחד, לתת ביטוי מלא לתפקידם כמחנכים ללא הקטנת וצמצום מקום הילד, ומצד שני, מאפשרת צמיחה בריאה של התלמיד ללא ביטול וצמצום מקומו של המורה/המחנך (במיוחד בעידן בו חל כרסום במעמדו של המורה מחד, ואובדן סמכות ההורים מאידך). הצוות נחשף לעקרונות השיטה ולכלים השימושיים דרך העלאת מקרים מהשדה החינוכי ותרגומם לשפה חינוכית מעשית בשיטת אייכה.

ג. הערוץ השלישי הנו ליווי פרטני של המורות/המחנכות, במפגשים אלו המנחה מסייעת באופן אישי למורה להטמיע את השפה המגדלת בקשר שבין המורה לתלמידים מסוימים בכיתה. השפה המגדלת מתבססת על ידי יישום השיטה בקשר עם הילדים ועם ההורים.

התכנית “המורה כמגדלור” החזירה למורנו את שרביט ההובלה וההנהגה, עמדתם המקצועית הביאה לקידום רב אצל התלמידים. התהליך אותו אנו עוברים כקהילה לומדת ונתמכת על ידי טובי המנחים של אייכה מייצר שינוי משמעותי בקשר של הצוות החינוכי עם התלמידים, באקלים החינוכי והחברתי בבית הספר וביכולתנו כאנשי חינוך להכיל קשיים, להתמודד עם תלמידים מאתגרים הסובלים ממגוון קשיים. המורים קיבלו  ופתחו כלים להנגשת מיומנויות רצויות אצל התלמידים בכלל והמאתגרים בפרט.

המורה למד צורה חדשה של ניהול שיח מגדל שאיננו שיפוטי ובעל תסמינים של “הרמת ידיים” וייאוש, כי אם שימוש בשפה מגדלת, מעצימה מעצבת את דמות המורה ואת התלמיד, שפה בהירה שאינה משתמעת לשתי פנים ובעיקר שפה מגינה שבסיסה אמונה באדם וכבוד הדדי המביאה להתפתחות רצויה.

העבודה החינוכית בשיטת אייכה נתפרה בדיוק למדדי הצורך של בית הספר שלנו, תוך גמישות רבה והתאמה לצורכי השעה ולצורך עתידי של בניית חברה בריאה. התכנית שמה את המורה במרכז והוא שם עבור התלמיד כמגדלור, זקוף, נוכח, מכוון, כאשר הספינה מטלטלת בים סוער ומחפשת דרך, המורה מאיר לתלמיד את הדרך לחוף מבטחים.


מתוך מכתב שהתקבל מהגב’ ליאת שגב, מנהלת תיכון “הראל” במבשרת ציון

“במהלך עשר השנים האחרונות עוברים חברי ההנהלה ומורים רבים בצוות תיכון “הראל” במבשרת ציון תהליך של הכשרה חינוכית – פסיכולוגית בשיטת אַיֶּכָּה. ייחודה של שיטה זו בכך שהיא מאפשרת למורים המשתמשים בה לעזור לתלמיד בתהליך התפתחותו גם בתנאים בהם התלמיד אינו משתף פעולה עם המורה. שיטה זו מאפשרת למורה ניהול קונפליקט עם התלמיד באופן מכבד, עקבי, בהיר ומותאם לנסיבות, ללא שימוש בכפיה אך גם מבלי לוותר על הדרישה מהתלמיד לתפקד. כך נבנית מערכת תקשורת בין המורה לתלמיד שבעקבותיה מוכוון התלמיד ביתר בהירות לפיתוח מיומנויות החיוניות להתפתחותו התקינה.

בשנים בהן אנו משתמשים בשיטה בתיכון, ניכר שיפור בולט באופני ההתמודדות של מורים עם קונפליקטים טיפוסיים למתבגרים. המורים מספרים שבעקבות השימוש בשיטה, הם מרגישים הרבה פחות חוסר אונים במהלך טיפולם בקונפליקטים. הם מצליחים להוביל את התלמידים להתפתחות לאור ערכים החשובים להם באופן יותר רגוע ויעיל. בנוסף, הצליח הצוות תוך יישום השיטה, להתמודד בהצלחה עם פעילויות בית ספריות שבעבר עוררו קשיים.

ברצוני להדגיש שהכלים שהשיטה מספקת פשוטים, אך היישום מורכב. על מנת להפיק את המיטב משיטת אַיֶּכָּה יש צורך לא רק בהכשרה בסיסית למורים אלא גם בנוכחות בית ספרית רציפה של איש מקצוע המתמחה בשיטה ומנחה באופן מתמיד את הצוות וההנהלה, בייחוד בנסיבות מורכבות. בתיכון שלנו עומדת לרשותנו כבר שנים רבות באופן רציף פסיכולוגית קלינית, סילבי אביטל, העוסקת בהכשרת ובהדרכת הצוות גם בשיטת אַיֶּכָּה. נוכחותה המקצועית המתמידה הייתה ועודנה חיונית להפנמת, יישום והצלחת השיטה בתיכון שלנו”.


מתוך דברים שכתבה הגב’ שרי בן חמו, מנהלת בית ספר “תומר רחל“, מעלה אדומים

במהלך השנה ניתן היה לחוש ביכולת של המורות להתמודד טוב יותר עם קשיי התנהגות ואף עם התנהגויות קיצוניות. הלמידה שהתקיימה בחדר המורים אפשרה ליצור התחלה של שיח אחיד בנושא התמודדות עם בעיות התנהגות. מורות חשו כי הן מצליחות “לנהל” את האירוע וניתן היה לראות כי כלל הצוות החינוכי מבין את תפקידו וחלקו בניהול האירוע. 

שנה זו פתחה לצוות החינוכי צוהר לתהליך משמעותי של התמודדות ומניעת התנהגויות מורכבות בקרב תלמידים. כמנהלת אני רואה חשיבות בהטמעת השיטה באופן מעמיק גם בשנים הבאות. גם באיתור הצרכים שנעשה עם כלל הצוות החינוכי, עלה הצורך להעמיק עוד בשיטה והמשך פיתוח שפה אחידה ומגובשת אשר עושה סדר לצוות החינוכי, לתלמידים ולהורים. אשמח שבית הספר יוכל להמשיך להשתתף גם בשנה הבאה.  


הגב’ ליהי פלא – גננת שילוב מירושלים, בוגרת השתלמות ראשונית של עבודה עם אַיֶּכָּה במרחב החינוכי לגננות

השתלמות אייכה תרמה לי ברמה האישית והמקצועית. כאדם שמתקשה להתמודד עם מצבי עימות, הרגשתי שלמדתי משיטת אייכה דרך להתמודדות,  כלי שמאפשר לי להישען על בסיס איתן תוך שימוש בשפה ברורה ובהירה להשגת מטרה חינוכית מבלי לוותר על האני המאמין שלי. הרגשתי שקיבלתי כלים מעשיים בהשתלמות ויותר מכך כלים ערכיים .


הגב’ רחל עוזרי – גננת שילוב מירושלים, בוגרת השתלמות ראשונית לעבודה עם אַיֶּכָּה במרחב החינוכי לגננות

השתלמות אַיֶּכָּה מחזקת את אנשי החינוך ונותנת מענה לקשיים התנהגותיים שונים. השיטה מובנית, נעימה, ויישומית. כאשר עובדים לפי השיטה רואים את התוצאות בשטח והשינוי משמעותי לטובה. אהבתי מאוד את השפה, המושגים החדשים והחשובים והכוח שקיבלתי בהשתלמות.

Open chat
כתבו לנו
דברו איתנו - במה נוכל לעזור?