fbpx

טיפול פרטני

תהליך העבודה שלנו עם ההורים מבוסס על מודל המניח שתינוקות באים לעולם ומתפתחים בקונטקסט חברתי. הסביבה שבתוכה הם גדלים משדרת להם באמצעות תקשורת מילולית ומעשית מה מצופה מהם, אילו יכולות עליהם לפתח בהתאם לגיל ומה אפשרי או לא אפשרי בסביבה בה הם גדלים. כאשר ילד סובל מבעיה רגשית או מבעית התנהגות ההנחה שלנו היא שהוא גדל בסביבה אשר משתמשת בתקשורת לא ברורה או לא יעילה על מנת לסמן לו את כיוון ההתפתחות הרצוי.

ההורים לומדים בתהליך העבודה אתנו כיצד להימנע ולהפסיק להשתמש בתקשורת לא יעילה ואפילו מבלבלת ומזיקה, ולהשתמש בתקשורת הנקראת ‘תקשורת מגדלת’.

בשלב הראשון בהדרכה, מטפלי אַיֶּכָּה עוזרים להורים להבהיר לעצמם מה מדאיג אותם ביחס לילדם ואיזה יכולת או יכולות הילד שלהם צריך לפתח כדי לחזור למסלול של התפתחות בריאה (למשל, לחזק יכולת לקחת אחריות, יכולת להתמודד עם תסכול ללא התפרצות, להגביר התנהגות עצמאית, להתחשב באחר וכו’).

השלב הבא הוא ללמד את ההורים כיצד להיות סביבה שתכוון את הילד לפיתוח ולחיזוק יכולות אלה וכיצד להפסיק להיות ‘סביבה מתירה’, כלומר סביבה המשמרת ואף מחזקת את קשיי הילד. לשם כך אנחנו מלמדים את ההורים שפה חדשה לתקשורת עם הילדים. ‘השפה המגדלת’ היא צורת תקשורת בעלת כללים ברורים באמצעותה ההורים משדרים לילד מסרים בהירים ועקביים ביחס לכיוון ההתפתחות הרצוי וביחס ליכולות שעליו לתרגל ולפתח על מנת לקדם את התפתחותו.

זוהי שפה המדגישה כבוד, אוטונומיה , הכרה הדדית ובהירות. יש בה חלקים אופרטיביים לגבי מה על ההורים לעשות, מה אומרים, איך ומתי, וחלקים לגבי מה על ההורה  להימנע מלעשות – כלומר מה לא אומרים ולא עושים. באמצעות הכלים המעשיים שפיתח דר’ לבוב  אנחנו יכולים לאפיין בצורה מדויקת ופרקטית את התכונות של התקשורת בכל צמד – הן מצד ההורה והן מצד הילד, ולעזור להורה לשנות אותה כך שתהפוך להיות תקשורת המעודדת גדילה והתפתחות.

מגדלור הוא דימוי מרכזי באַיֶּכָּה המלמד על תפקיד ההורים ביצירת מפת התמצאות עבור ילדם. כשם שהמגדלור נותן כיוון לספינות לא באופן כוחני או משתלט אלא על ידי כך שמאיר את עצמו ובכך מאותת לספינות מה הכיוון הנכון עבורן, כך ההורה לומד להשתמש בשפה מכוונת אך לא כוחנית במפגש עם ילדו.

בהחלטה של הורים להגיע להדרכה, יש הסכמה להיות בתפקיד מקדמי השינוי. המטפלים שלנו עובדים עם ההורים באופן תומך, נטול שיפוטיות ומלווים אותם עד לפתרון הבעיה. במידה שמגיע שלב בו הילד מעוניין לקחת חלק פעיל בטיפול בעצמו, הליווי שלנו ייעשה בשיתוף פעולה עם איש המקצוע שמלווה את הילד להעצים את האפקטיביות ואת השימוש שהילד יעשה בטיפול שהוא מקבל.

בבסיס השיטה שלנו אופטימיות גדולה המתבססת על ניסיון קליני עשיר לגבי היכולת לחולל שינויים במקרים קשים ועל אחת כמה וכמה במקרים קלים.

תהליך הפנייה להדרכת הורים פרטנית:

הפונים למרכז אַיֶּכָּה מתבקשים למלא שאלון קצר.  לקבלת השאלון והשארת פרטים לחץ כאן.

ע”פ השאלון, ולפעמים גם שיחת טלפון ליצירת עוד בהירות ביחס לפנייה, יישלחו אליכם פרטי הקשר למטפל/ת המתאימ/ה.

המטפלים של אַיֶּכָּה הם פסיכולוגים קליניים, חינוכיים, שיקומיים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאלים קליניים או מטפלים בהבעה המקבלים בקליניקות הפרטיות שלהם הפזורות ברחבי הארץ, או במסגרת מרכז טיפולי של אַיֶּכָּה בתל אביב. 

לפרטים אודות המטפלים שלנו לחץ כאן.

Open chat
כתבו לנו
דברו איתנו - במה נוכל לעזור?