fbpx

תחומי הפעילות שלנו

1. פעילות אייכה בתחום הקליני

הטיפול בשיטת אַיֶּכָּה משתייך לזרם טיפולי הנקרא ‘טיפול בהורות’. משמעות הדבר היא שהעבודה הטיפולית נעשית עם ההורים בלבד ודרכם נוצרת תנועה ונוצר השינוי אצל הילד (גיל הילד יכול לנוע מילדות לבגרות). גם כאשר הילד נמצא במסגרת טיפולית משל עצמו יש ערך רב לעבודה עם ההורים. במקרים אלה הטיפול בשיטת איכה מתקיים בתיאום עם הטיפול בילד, מסייע להורים להוות סביבה שמעודדת את התקדמות הילד, מחזק את חווית המסוגלות ההורית ותורם לשיפור הקשר בין ההורה לילדו. 

הפעילות בתחום הקליני מתקיימת בכמה ערוצים:

א. טיפול פרטני

בטיפול הפרטני מטפל/ת אַיֶּכָּה נפגש עם ההורים. משך הליווי נע מפגישות בודדות ועד לליווי מתמשך בהתאם לרמת קשיי הילד, קצב ההתקדמות וצרכי המשפחה.  למידע אודות הטיפול.

ב. קבוצות הורים

מסגרת טיפולית נוספת על הטיפול הפרטני (או בסיום הטיפול הפרטני) אשר מוצעת להורים. הקבוצה מאפשרת התייעצות, תמיכה ותרגול מיומנויות שנלמדות בטיפול הפרטני יחד עם הורים אחרים במצב דומה ובהנחיית איש מקצוע. למידע אודות קבוצות הורים.

קרא/י עוד על שיטת אַיֶּכָּה.


2. פעילות אייכה בתחום החינוכי

הפעילות של אַיֶּכָּה בתחום החינוכי עוסקת בהחזרת אנשי החינוך לעמדת השפעה המקדמת התפתחות בריאה אצל הילדים/תלמידים עימם הם בקשר. הפעילות החינוכית תומכת בהגברת המוגנות וחווית המסוגלות הן של הצוות החינוכי והן של הילדים, בחיזוק השותפות הורים-אנשי חינוך והשותפות אנשי חינוך-ילדים.

תהליך הליווי של הצוות החינוכי כולל שינוי תפיסתי מהדגשת ‘הבעיה’/האבחנה שבבסיס התנהלות של ילדים (לדוגמא – הוא מתנהג כך כיון שיש לו ADHD) , לעבר גישה המתמקדת  באיתור מיומנויות ויכולות שילדים צריכים לפתח (לדוגמא – פיתוח יכולת גוברת לאיפוק). קיים דגש על איתור האופנים בהם (מבלי להתכוון לכך) התנהלות הצוות החינוכי מאפשרת ואף משמרת התמודדויות לא רצויות של ילדים. מתקיים תהליך לימוד של צורת תקשורת חדשה – שימוש בשפה מגדלת, המדגישה בהירות, נוכחות, הכרה הדדית (של איש החינוך בילד ושל הילד באיש החינוך), כבוד הדדי, ומוגנות.

עבודה חינוכית ברוח אַיֶּכָּה במוסדות חינוך הינה מגוונת ויכולה להיעשות בהיקפים שונים ובהתאמה לצרכי בית הספר/הגן.

הפעילות בתחום החינוכי מתקיימת בכמה ערוצים:

א. לימוד והטמעת השיטה במוסדות חינוך

מנחה או צוות מנחים של אַיֶּכָּה אשר מלווים מוסד חינוכי במשך תקופה של שנתיים. במהלך תקופה זו מתקיים מערך לימוד והקנייה של עקרונות השיטה והכלים המרכזיים ולאחר מכן נעשית עבודת הדרכה הן של הצוות המוביל ו והן של אנשי הצוות על יישום השיטה בתוך הצוות החינוכי, בקשר עם הילדים ועם ההורים. התהליך מייצר שינוי משמעותי בקשר אנשי החינוך – ילדים/תלמידים, באקלים המוסד החינוכי ובהתמודדות עם אתגרים של ילדים ספציפיים הסובלים מקשיים ברורים.  לפרטים אודות התוכנית המורה כמגדלור, למידע נוסף אודות פעילות אַיֶּכָּה בבתי ספר, למידע נוסף אודות פעילות אייכה בגני ילדים.

ב. הכשרת מנחים לעבודה עם צוותי חינוך

באַיֶּכָּה מתקיימות הכשרות סקטוריאליות במסגרתן אנו מכשירים קבוצה של אנשי מקצוע השייכים לאותו סקטור להיות מנחים של אנשי חינוך (לדוגמא, תכניות הכשרה או השתלמויות מרוכזות לפסיכולוגים חינוכיים, ליועצות, למדריכי מתי”א ועוד).

בנוסף, אנו מציעים תכניות לימוד והכשרה המתקיימות במכללת דוד ילין, ומשנת הלימודים הקרובה (2019) גם בתל אביב, המאפשרות ללומדים שהמכנה המשותף שלהם הוא היותם אנשי חינוך ותיקים ואנשי טיפול העובדים במערכת החינוך, להיות מנחי אַיֶּכָּה בחינוך. במסגרת ההכשרה נלמדות מיומנויות הדרכה ליישום עקרונות שיטת אַיֶּכָּה ולליווי הצוות החינוכי במוסדות החינוך בהם הם עובדים.  

באַיֶּכָּה מתקיימות הכשרות סקטוריאליות במסגרתן אנו מכשירים קבוצה של אנשי מקצוע השייכים לאותו סקטור להיות מנחים של אנשי חינוך. באופן ספציפי מוצעות תכניות הכשרה מרוכזות לפסיכולוגים חינוכיים, ליועצות, למדריכי מתי”א ועוד.

בנוסף, אנו מציעים תכניות לימודים המתקיימות במכללת דוד ילין, ומשנת הלימודים הקרובה (2019) גם בתל אביב, המאפשרות ללומדים שהמכנה המשותף שלהם הוא היותם אנשי חינוך ותיקים ואנשי טיפול העובדים במערכת החינוך, להיות מנחי אַיֶּכָּה בחינוך. במסגרת ההכשרה נלמדות מיומנויות הדרכה ליישום עקרונות שיטת אַיֶּכָּה ולליווי הצוות החינוכי במוסדות החינוך בהם הם עובדים.  

לקריאה נוספת על הלימודים במסלול החינוכי.


3. פעילות אייכה בקהילה

הורים רבים מתמודדים עם שאלות, ספקות, אי נחת ואתגרים הוריים שכיחים ונורמטיביים. ניסיוננו עם הורים רבים מראה שלימוד והטמעה של עקרונות שיטת אַיֶּכָּה מתחילת הדרך, במצבים נורמטיביים, מקנה להורים מפת התמצאות נוחה ובהירה להתמודדות עם שאלות משמעותיות (לדוגמא – התמודדות עם מעברים, מריבות בין אחים, סרבנות, פחדים, קשיים חברתיים ועוד). הוא מאפשר להם  לבטא עצמם באופן אותנטי, נאמן לערכים החשובים להם, לסייע לילדם להתפתח בצורה בריאה ולמנוע התפתחות קשיים בהמשך ההתפתחות. במסגרת הערוץ המניעתי קהילתי, מתקיימות קבוצות הורים בקהילה וכן התייעצויות של הורים עם מדריכי ההורים של אַיֶּכָּה.


4. פעילות בתחום המחקר

באַיֶּכָּה ניתנת חשיבות רבה לקיום מחקר לבחינת השיטה, ישימותה (feasibility), השפעותיה ויעילותה (efficacy), בשדה החינוכי ובשדה הקליני.

לאַיֶּכָּה שיתוף פעולה עם פרופ’ נורית ירמיה מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית, אשר מובילה קבוצת מחקר הכוללת סטודנטים בעבודות תזה ובעבודות דוקטורט.

למידע נוסף אודות מחקר באייכה.


Open chat
כתבו לנו
דברו איתנו - במה נוכל לעזור?