fbpx

ספרים אודות שיטת אייכה

הספר “ההורה כמגדלור” שיטת אַיֶּכָּה להורות מיטיבה , נכתב ע”י ד”ר איתן לבוב והילה אלקיים.

מתוך דברים שכתב על הספר פרופ’ יורם יובל, האגף לרפואת המוח, בית החולים הדסה עין כרם והאוניברסיטה העברית בירושלים:

“הורות היא תפקיד חיינו. רוב בני האדם בעולם בוחרים להיות הורים, והורות טובה היא משאת נפשו של כל הורה. אבל מהי הורות טובה? ומדוע קשה כל כך לתקשר עם ילדים בעידן המודרני? בספרם ההורה כמגדלור עושים ד”ר איתן לבוב והילה אלקיים, שני אנשי מקצוע מוערכים ועתירי־ניסיון ,את הבלתי־אפשרי כמעט: הם מעניקים להורים הנבוכים של היום מצפן אמין, שבעזרתו יצליחו לנווט את הקשר עם ילדיהם אל חוף מבטחים. שיטת ‘אייכה’ להורות מגדלת, המתוארת בספר הלכה למעשה, משלבת בין תובנות פסיכולוגיות לבין גישה חדשה ומקורית להתפתחות הילד. הבסיס התיאורטי של השיטה, המוסבר בשפה בהירה ומובנת, מהווה תשתית לארגז כלים מעשיים, חכמים, רגישים ואוהבים – כאלה שכל אם ואב ירצו וגם יוכלו ליישם בקשר עם ילדיהם”.


מתוך דברים שכתבה על הספר הגברת שולה מודן:

ההתלהבות שלי משיטת אייכה נולדה כאשר הזדמן לי במקרה להשתתף ביום עיון שנערך על ידי מרכז אייכה להורות מגדלת, שפתח לי חלונות לא מוכרים. אף שחלפו הרבה שנים, אני זוכרת את המאבקים הבלתי פוסקים עם ילדיי בסגנון המוכר לכל הורה : כמה פעמים אמרתי לך …
תפסיק כבר … אף אחד לא משרת שלך … לדבר אלייך זה כמו לדבר אל הקיר …
מוּכָּר?
בלהט הוויכוח השכיח והחוזר על עצמו אין ספור פעמים, בין הורים וילדים, בין בני זוג וגם בין מדינות (!) דבר לא משתנה . כל צד נשאר בעמדתו הנוקשה .
ב’אייכה’ הכרתי מושג חדש, השפה המגדלת , שמאפשרת לכל צד לבחור אם להעליב, להעיף חפצים, לשלוח טילים, או … לנקוט דרך אחרת. כל צד יקבע מה מתאים לו – להתקבע בעמדתו המוכרת ללא תוצאות או לנהל תקשורת מגדלת .
באותו יום עיון שמעתי את סוגי המונולוגים המוכרים לי מחיי והמוכרים בוודאי גם לכם. מהר מאוד הבנתי שבהתערבויות הקצרות והענייניות שהובאו בהצגות המקרה , ההדגשים היו אחרים לגמרי. בעוד שבדרך כלל השימוש שלנו הוא בשפה מקטינה – “אתה בלתי נסבל”, “את בלגניסטית”, “כמה פעמים אמרתי לך לסדר את החדר”, “תפסיק להיות כל הזמן במחשב”, “למה את צועקת כל הזמן ?”,
ב’אייכה’ פרשו לפניי שפה מגדלת – “אני לא יכולה כשאתה מתעלם מבקשותיי”, “אני לא מוכן שתזלזל במה שחשוב לי”, “חשוב לי שתסדרי את החדר”,
“אני לא מסכים שתבלה כל היום מול מסכים”, “אני מבקשת שתדברי יותר בשקט”.
בעזרת דוגמאות יומיומיות התוודעתי לצורת תקשורת אפקטיבית לעומת הטרוניות והמונולוגים הבלתי פוסקים , העקרים, שמובילים לדרך ללא מוצא.
התקשורת המגדלת מקפידה לכבד גם את הילד וגם את העומד מולו, במקרה שלנו ההורים.
בתקשורת המגדלת הזכות לבחירה איזו דרך לנקוט שמורה לכל צד. הילד יכול להיות בעמדת ” תפסיק לחפור ” מול ההורה. ההורה לעומת זאת, יפתח שפה מגדלת שמכבדת את הילד ובכל זאת לא מוותרת על האמונות שלו ביחס לערכים החשובים להתפתחות הילד כאדם .
שיטת אייכה מציעה שפה חדשה לתקשורת בין בני אדם במצבים של כעס , ניתוק או חוסר אונים. השפה המגדלת מאפשרת לדובריה לגשר על פערים בין השותפים לקשר. היא מדברת באמצעות מילים ומעשים קונקרטיים שמטרתם העניינית היא להעביר מסר ברור , מדויק , שמכבד את יכולתו של
הנמען לעשות את בחירותיו . מטרתם הנוספת החשובה בהרבה היא להעניק לילד הזדמנות לפתח יכולות שיעזרו לו בהמשך חייו.
המשפטים הפשוטים האלה מגלמים בתוכם ערכים התפתחותיים חיוניים לבריאות , לחוסן הנפשי ולהצלחת הילד.


פרטים על רכישת הספר:

ניתן לרכוש את הספר בחנויות הספרים ברחבי הארץ.

במידה והנכם מעוניינים ברכישת הספר דרך אתר מודן – הוצאה לאור: כתבו “ההורה כמגדלור” במשבצת חיפוש באתר. הוסיפו לסל והמשיכו לקופה להסדרת התשלום ופרטי המשלוח.

ניתן לרכוש ספר דיגיטלי באתר הספרים – עברית.


פרקים מהספר “ההורה כמגדלור”

פרק 1: חיפוש דרך – לקריאה…

פרק 2: הורות- תמורות תרבותיות -לקריאה…

פרק 3: התפתחות ממבט אחר – לקריאה…

Open chat
כתבו לנו
דברו איתנו - במה נוכל לעזור?