fbpx

אַיֶּכָּה בגני ילדים

תוכניות התערבות של אַיֶּכָּה בגני ילדים נותנות מענה לשתי מטרות חשובות:

1.הכוונה להתפתחות והתנהלות “בריאה” בגן על בסיס “תקשורת מגדלת” – פעילות מניעתית של צוות הגן שמייצרת סביבת עבודה טובה וסביבה מגדלת עבור הילדים בו.

בגילאי הגן קיימת חשיבות גדולה לרכישת מיומנויות התפתחותיות כגון: היכולת לראות את האחר, להתחשב במבוגרים ובילדים אחרים, לשתף פעולה עם בקשות של מבוגרים גם כשלא מתאים לי, לדחות סיפוקים, להתמודד עם תסכול, להתאמץ כשקשה, וכד’. ללא הכוונה מתאימה של הסביבה, הורים וגננות/גננים,  קיים קושי לפתח מיומנויות אלה. הורים נוטים כיום  לגונן על ילדים, בעיקר ילדים צעירים, ופחות לכוון אותם להתמודדויות תואמות גיל. התנהלות מגוננת קיימת אפילו יותר כשמדובר בהורים לילדים עם אתגרים מיוחדים לגביהם הרצון לגונן ולהקל גדול יותר.

גם גננים/גננות לעיתים מתקשים לכוון ילדים להתנהגויות תואמות גיל, בעיקר ילדים עם קשיים, ובמיוחד כשהמסרים שהם מקבלים מההורים הם – לא לדרוש, לא ללחוץ, להתאים את עצמם לילדים וכד’. שיטת אַיֶּכָּה היא שיטה שבמרכזה פיתוח יכולות חדשות וחיזוק יכולות חשובות בקרב ילדים (לקריאה על הטיפול בשיטת אַיֶּכָּה לחץ כאן) . ליווי הצוות בגנים (ולעיתים גם ליווי ההורים) מקנה כלים לכוון את הילדים להתפתחות היכולות החשובות הללו, ומסייע למניעת התפתחות של פסיכופתולוגיה והתנהגויות קשות בעתיד.

2. טיפול בבעיות קיימות ומניעת החרפתן – ליווי הילד לכיוון התפתחותי הרצוי לצורך פתרון הקשיים והאתגרים התפקודיים/התנהגותיים.

כאשר מתרחשות בעיות התנהגות קשות בגנים הגננות לעיתים קרובות חסרות אונים ומפוחדות , ונוטות להתמודד באמצעות המנעות וויתור, או בכוחנות ללא הצלחה. הקניית הכלים של אַיֶּכָּה משפרת באופן מהותי את יכולתן בהתמודדות יומיומית קשה זאת. במקרים כאלה חשוב שתהיה הדרכה אחידה לכל צוות הגן (גננת, גננת משלימה, סייעות, צוותי צהרון לפעמים) על מנת לייצר שפה אחידה, ולעיתים, במידת האפשר, גם עבודה פרטנית גם עם ההורים.


ההצלחה הגדולה של התערבויות אַיֶּכָּה בגנים וטיפול במגוון רחב של בעיות איתן מתמודדות גננות נובעת ממספר גורמים:

  • הקשר של הילד עם הגננת בגיל הרך הוא בדרך כלל קשר משמעותי ולכן באמצעותו ניתן ליצר שינוי חיובי. קשר טוב ומשמעותי בין המגדל והגדל חיוני להצלחת העבודה עם השיטה. הרבה פעמים מתקיימת עבודה על בניית/חיזוק הקשר. בגני ילדים לרוב לא נדרשת עבודה כזאת לצורך התחלת התהליך.
  • הגננות הן בדרך כלל דמויות משמעותיות וחשובות בחיי הילד והמשפחה, הובלת שינוי על ידן זוכה בד”כ להתייחסות רצינית ומוערכת.
  • בגיל הצעיר השינוי מתרחש בדרך כלל ביתר קלות ומהירות מכיון  שדפוסים לא מתאימים אינם מקובעים.
  • גננות, שפועלות בד”כ לבד, צמאות להדרכה וקשר עם דמות טיפולית מכוונת להדרכה קונקרטית ופרקטית שניתן ליישמה בגן כמו שיטת העבודה של אַיֶּכָּה.

מודל העבודה על פי שיטת אַיֶּכָּה לגני ילדים כולל את מרכיבי ההדרכה הבאים:

(ניתן ליישם אותם יחד, או בשילוב של חלק מהם, בהתאם להמלצת הצוות של אַיֶּכָּה וגובה התקציב):

  • השתתפות הגננות בהשתלמות לגננות לעבודה עם עקרונות שיטת אַיֶּכָּה. ההשתלמות מאפשרת לגננות גם למידה תאורטית משותפת וגם למידה מההתנסויות של כל אחת מהמשתתפות בקבוצה – העמיתות למקצוע. הדרכה כזאת יעילה בעיקר לצורך התערבות מניעתית. היא מאפשרת לגננות להבין את הקשיים הקיימים כיום בהכוונת הילדים לכיוון התפתחותי מיטיב, לזהות יחד את המיומנויות ההתפתחותיות החשובות בגיל הזה, לראות את ההבדלים ביניהן סביב “הערכים המגדלים”, ובהמשך – למידה שיטתית של “השפה המגדלת” תוך הבאת מקרים מהגן שלהן.
  • עבודה פרטנית עם הגננת או הסייעת בגן. ביחס לילד ספציפי או קבוצת ילדים, או כל דבר בגן לגביו קיימת אי נוחות וקיים פער בין מה שחשוב לגננת לבין האופן בו הדברים מתנהלים בפועל.
  • עבודה עם קבוצת הורים של הורי הגן. בגנים ניתן להציע קבוצות להורים. פעמים רבות יש יתרון להדרכה משותפת של קבוצה טבעית של הורים מאותו גן לצורך הכוונה סביב קשיים נורמטיבים של הורים בהתמודדות היום יומית עם ילדים בגיל הרך.
Open chat
כתבו לנו
דברו איתנו - במה נוכל לעזור?